کمپرسور باد صنعتی

کمپرسورباد صنعتی

یکی از دسته بندی هایی که برای کمپرسور باد صنعتی در نظر گرفته می شود، دسته بندی بر اساس نوع سیستم روانکاری است. در این دسته بندی کمپرسور باد صنعتی به دو دسته کمپرسور باد بدون روغن و کمپرسور باد روغنی تقسیم بندی می شود.

در کمپرسور باد روغنی، از یک مخزن روغن استفاده می شود. روغن موجود درون مخزن از طریق پمپ های تعبیه شده به جداره داخلی و سیلندر پاشیده می شود. اما در کمپرسور باد روغنی در ابتدای ساخت از روغن درون قطعات استفاده شده و روانکاری انجام می پذیرد. این بدان معناست که در طی استفاده از کمپرسور بدون روغن، امکان روغنکاری قطعات وجود ندارد.

از جمله کاربرد های کمپرسور باد صنعتی بدون روغن می توان به صنایع پزشکی اشاره کرد. چرا که خروجی این کمپرسور ها عاری از هرگونه آلودگی است. اما چرا کمپرسور های روغنی در صنایع پزشکی کاربرد بسیار کمی دارند؟ همانطور که گفته شد، کمپرسور های روغنی از طریق پاشش روغن به اجزا داخلی کمپرسور روانکاری می شوند. به طور مثال درون محفظه سیلندر به دیواره پاشش روغن انجام می گیرد.

در این صورت در هنگام فشرده سازی هوا، مقداری از روغن با سیال ترکیب شده و پس از فشرده سازی، سیال به همراه روغن وارد مخزن می شود. به این ترتیب در هنگام استفاده از هوای فشرده در کمپرسور، شاهد هوای فشرده آلوده به روغن خواهیم بود.

کمپرسور‌های هوا برای طیف بسیار وسیعی از مشاغل، منابع حیاتی نیرو هستند و کاربردهای بسیار متنوعی دارند. کمپرسورهای هوا از تعمیرگاه‌های خودرو گرفته تا کارخانه‌هایی که بصورت 24 ساعته در حال کار هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند

. کمپرسورهای هوا بسته به نوع فعالیت شما ممکن است سخت و طولانی مدت کار کنند. برای اینکه بتوانید عملکرد داخلی کمپرسور هوا خود را به خوبی حفظ کنید نیاز دارید تا قطعات کمپرسور هوا را به خوبی بشناسید.

هر کدام از قطعات کمپرسور هوا وظیفه خاصی را دنبال می‌کنند. اگر از این قطعات به خوبی مراقبت نشود باعث کاهش بازده، افزایش مصرف برق، افزایش هزینه‌های سرویس و نهایتا خرابی کمپرسور هوا می‌شوند.

 قطعات کمپرسور باد صنعتی

کمپرسور هوا رفت و برگشتی چگونه کار می‌کند ؟

کمپسورهای رفت و برگشتی در دو مدل تک مرحله ای و دو مرحله ای ساخته می‌شوند. تفاوت اصلی این دو مدل در این است که کمپرسور دو مرحله ای قادر است به فشارهای بالاتری دست پیدا کند. استفاده از کمپرسورهای رفت و برگشتی در گاراژها، کامیون‌ها و مغازه‌ها رایج و متداول است.

مکانیزم فشرده‌سازی هوا در کمپرسورها همانند موتورهای احتراق داخلی است. قطعات کمپرسورهای هوا شباهت زیادی به موتورهای گازی کوچک دارند. کمپرسورهای هوا نیز از پیستون، میل لنگ، سیلندر، سر شیر و میله اتصال تشکیل شده‌‌اند.

هوا به شکل زیر فشرده می‌شود :

  • هوا براثر حرکت رو به پایین پیستون، توسط سر شیر بالای مخزن کمپرسور به داخل کشیده می‌شود.

  • پیستون رو به بالا حرکت کرده و هوا فشرده می‌شود.

  • با افزایش فشار، شیر تخلیه باز می‌شود و هوای فشرده به دورن مخزن راه میابد.

  • با هربار تکرار شدن ورود هوای فشرده از شیر تخلیه به مخزن، فشار هوا درون مخزن بیشتر می‌شود تا زمانی که فشار هوا به حد مشخصی برسد و موتور دستگاه خاموش شود.  

  • در کمپرسورهای دو مرحله ای یک سیلندر اضافه وجود دارد که هوا برای رسیدن به فشارهای بالاتر از سیلندر اول به سیلندر دوم پمپ می‌شود.

قطعات کمپرسور صنعتی

کمپرسور هوا روتاری اسکرو چگونه کار می‌کند ؟

 

کمپرسورهای روتاری اسکرو با نام کمپرسور پیچ دورانی نیز شناخته می‌شوند. کمپرسورهای روتاری اسکرو برای محیط‌های صنعتی که نیاز مداوم به فشار هوای بالا دارند، بهترین و ایده‌آل ترین انتخاب می‌باشد. این مدل از کمپرسورها بسیار کم صدا هستند و مصرف برق پایینی هم دارند. این کمپرسورها در صورت تعمیر و نگهداری مناسب می‌توانند تا سال‌های طولانی در محیط‌های طاقت فرسا کار کنند.

کمپرسورهای هوا روتاری اسکرو برای کار مداوم و تولید مقادیر بالایی از هوا فشرده ساخته شده‌اند.

روند کار کمپرسورهای روتاری اسکرو به صورت زیر است :

  • هوا توسط کمپرسور مکش شده و قبل از ورود به کمپرسور از فیلتر هوا می‌گذرد تا ذرات و غبار از هوا جدا شوند چراکه این ذرات می‌توانند به بخش‌های داخلی کمپرسور صدمه بزنند.

  • هوا از طریق شیر ورودی به محفظه ای کوچک فرستاده می‌شود و سپس توسط چرخش یک سری از پیج‌های به هم پیوسته به سمت محفظه فشرده‌سازی حرکت می‌کند.

  • در مدل‌های تزریق روغن، روغن به روتور تزریق شده و همراه هوا به محفظه جدا کننده هوا-روغن می‌رود. هوا  وروغن توسط یک فیلتر از هم جدا می‌شوند و روغن از محفظه خارج می‌شود تا دوباره مورد استفاده قرار گیرد. دما هوا نیز قبل از خارج شدن از کمپرسور توسط یک خنک کننده، کاهش میابد تا برای استفاده مناسب تر باشد.

این پروسه برای ما به صورت مداوم هوا فشرده تولید می‌کند که برای کسب و کارهایی که نیاز مستمر و ضروری به هوا دارند بسیار سودمند است.

 

تاثیر روغنکاری بر سلامت قطعات کمپرسور هوا :

موتور کمپرسورهای هوا با یکی از سه روش روغن پاشی، روغنکاری فشاری و تزریق روغن، روغنکاری ‌می‌شوند. کیفیت روغن یک عامل بسیار موثر در تعداد دفعات نیاز به سرویس و طول عمر قطعات می‌باشد. پس از روغن با کیفیت استفاده کنید تا طول عمر قطعات کمپرسور هوا خود را افزایش دهید.  

اگر از ترکیب روغن‌های مختلف در کمپرسور استفاده می‌کنید یا روغن کارکرده را تعویض نمی‌کنید، سیستم خود را در معرض خطر خرابی قرار داده‌اید. همچنین کارکردن کمپرسور با روغن کم نیز می‌تواند مشکلات جدی برای قطعات کمپرسور شما به وجود بیاورد.

 

یک برنامه تعمیر و نگهداری مناسب برای شرایط محیط کار خود ایجاد کنید :

 

برای کمپرسور هوا خود یک برنامه تعمیر و نگهداری مناسب ایجاد کنید. چنین برنامه‌ای نه تنها موجب افزایش کیفیت فعالیت تجاری شما می‌شود بلکه طول عمر قطعات کمپرسور شما را افزایش می‌دهد.

قطعات کمپرسور هوا نهایتا فرسوده می‌شوند. اما این امر با داشتن یک برنامه تعمیر و نگهداری مناسب به تعویق می‌افتد. باید بسته به شرایط محل کارتان، یک برنامه تعمیر و نگهداری مناسب ایجاد کنید. مطمئنا کمپرسوری که در یک تعمیرگاه کار می‌کند شرایط بسیار متفاوت تری نسبت به کمپرسوری که در یک کارخانه و در شیفت‌های طولانی کار می‌کند دارد.

حفظ عملکرد کمپرسور صنعتی نیازمند شناخت قطعات ان می‌باشد.

 

شناخت قطعات کمپرسور باد صنعتی  :

در لیست زیر می‌توانید قطعات اصلی هر دو مدل کمپرسور رفت و برگشتی و روتاری اسکرو را مشاهده کنید.

محرک‌ها :

محرک‌ها همان قطعاتی هستند که هوا فشرده را به ابزارها و یا فرایندهایی که نیازمند هوای فشرده هستند منتقل می‌کند. محرک‌ها حرکت خطی و یا چرخشی دارند. هرگونه نقص در انتقال هوا به محرک‌ها باعث کاهش کیفیت و قدرت هوا خروجی می‌شود. همچنین نفوذ ذرات ریز به داخل محرک ها، منجر به انسداد آنها و البته بسیاری از قطعات دیگر می‌شود.

یاتاقان‌ها :

یاتاقان‌های صنعتی طول عمر بیشتری نسبت به سایر یاتاقان‌ها دارند. استفاده از یاتاقان‌های با کیفیت به شما آرامش خاطر می‌دهد به خصوص زمانی که کمپرسور شما در دورهای بالا و فشار زیاد کار می‌کند. یاتاقان‌ها شدیدا نیازمند روغن‌های مناسب و روغنکاری صحیح هستند.

تسمه‌ها :

به طور متوسط هر چهل ساعت یکبار می‌بایست کشش تسمه‌ها را بررسی کنید. تسمه‌ها برای کارکردن کمپرسور شما ضروری هستند پس باید از بالاترین کیفیت برخوردار باشند و به درستی جا بیفتند.

ضربه گیر‌‌ها :

ضربه گیرها از شیرآلات شما از تماس‌های تصادفی محافظت می‌کند. استفاده از ضربه گیرها شما را از صرف هزینه‌های زیاد برای تعویض شیرها بی نیاز می‌کند.

بوشینگ‌ها :

بوشینگ‌ها با ایجاد فاصله بین قطعات متحرک کمپرسور مانع از برخورد تصادفی آنها و وارد شدن صدمات جدی می‌شود.

میله‌های اتصال :

میله‌های اتصال حجم زیادی کار انجام می‌دهند. آنها با اتصال به پیستون، حرکت رفت و برگشتی را انتقال می‌دهند. این قطعات بسیار مستحکم و بادوام ساخته می‌شوند و کمتر پیش می‌آید که نیازمند تعویض باشند. با این حال اگر از کمپرسور خود به درستی مراقبت نکنید ممکن است به تعویض این قطعات نیاز پیدا کنید.

کوپلینگ‌ها :

برای جلوگیری از نشتی، اجزای داخلی سیستم را با کوپلینگ‌ها به هم متصل می‌کنند.

خشک کن‌‌ها :

خشک کن‌ها با جذب بخار آب، رطوبت هوا فشرده را می‌گیرد. هوا فشرده مرطوب با عبور از دو مخزن تحت فشار که حاوی مواد خشک کننده قوی هستند، رطوبت خود را از دست می‌دهد. با بررسی خشک کننده‌ها و فیلترها از افت عملکرد خشک ‌کن سیستم خود جلوگیری کنید.

واشرها :

برای اینکه جریان هوا کمپرسور دچار افت فشار نشود از واشرها استفاده می‌کنند. واشرها در قسمت‌های مختلفی از کمپرسور استفاده می‌شوند. همچنین واشرها جلوی ورود آلودگی به کمپرسور و جریان هوا را می‌گیرند.

گیج‌ها (فشار سنج) :

 

گیج‌ها ابزاری برای اندازه گیری و نمایش فشار هوا درون مخزن هستند. گیج‌ها به ما کمک می‌کند تا از فشار درون مخزن انواع کمپرسور هوا مطلع شویم و درصورت کمبود فشار، راهکاری برای آن پیدا کنیم.

موتورها :

موتورها را می‌توان یکی از اصلی ترین قطعات کمپرسور هوا دانست. از آنجایی که فرسایش موتورها به نسبت بالاست ممکن است نیاز به تعویض موتور فرسوده شده پیدا کنید. در این صورت حتما موتور مناسب با سیستم کمپرسور خود را خریداری کنید.

اورینگ‌ها :

اورینگ ها نوع خاصی از واشرها هستند که به سیستم کمک می‌کنند تا حداکثر بازده را داشته باشند.

میله و حلقه پیستون :

کمپرسورهای هوا رفت و برگشتی با حرکت پیستون‌ و میله اتصال هوا را فشرده می‌کنند. این قسمت‌ها زمانی که در حرکتند تحت فشار بسیار زیادی هستند و به روانکاری با کیفیت بالا و عاری از آلودگی نیاز دارند. در کمپرسورهای روتاری اسکرو نیز تجزیه و تحلیل سیالات روانکار برای حفظ عملکرد دستگاه و تشخیص مشکلات احتمالی بسیار مفید است. استفاده از روغن مناسب برای حفظ عملکرد دستگاه و روغنکاری مناسب پیستون‌ها ضروری است.

روتورها :

در کمپرسورهای روتاری اسکرو، دو روتور به هم پیوسته وجود دارد که هوا ورودی را فشرده می‌کنند. در صورت استفاده درست از سیستم و انجام به موقع اقدامات تعمیر و نگهداری، این روتورها عمر بسیار طولانی خواهند داشت.

واشر شیم :

شیم‌ها نوعی از فاصله‌گذارها یا اسپیسرها فلزی هستند که سیستم کمپرسور ما را قابل اعتمادتر میسازند.

فنرها :

اجزای مختلفی از سیستم از فنرها استفاده می‌کنند. با بررسی منظم سیستم زمان تعویض فنرها را مشخص کنید.

سوپاپ‌ها :

 

سوپاپ‌ها وظیفه ورود و خروج هوا، تخلیه آب و تنظیم جریان هوا را دارند. سوپاپ‌ها جزو قطعات بسیار مهم سیستم کمپرسور هوا هستند و نیاز به بازرسی منظم دارند.

آشنایی با قطعات تعویضی کمپرسور :

جدا کننده هوا و روغن :

بررسی منظم جدا کننده و تعویض منظم فیلترها برای حفظ کیفیت جدا کننده هوا و روغن امری بسیار ضروری است. در صورت عدم رسیدگی به این قطعات، آنها دچار انسداد شده و عملکرد خود را از دست می‌دهند.

فیلتر هوا ورودی :

همانطور که می‌دانید فیلتر هوا ورودی اولین خط دفاعی کمپرسور هوا است. این فیلترها وظیفه گیر انداختن ذرات ریز را قبل از ورود هوا به کمپرسور دارند. در نتیجه جزو اصلی‌ترین قطعات کمپرسور باد صنعتی می‌باشند. پس با تعویض منظم و به موقع فیلتر هوا ورودی جلوی ورود ذرات را به بخش‌های داخلی کمپرسور بگیرید.

فیلتر روغن :

فیلترهای روغن وظیفه حفظ کیفیت روغن و سیستم روانکاری کمپرسور را دارند. همانطور که می‌دانید سیستم روغنکاری کمپرسور بر روی سلامت قطعات و بازده سیستم تاثیر مستقیم دارد. در نتیجه برای حفظ سلامتی سیستم و حفظ کارایی، فیلترهای روغن را به طور منظم و طی یک برنامه زمانی مناسب تعویض کنید.